Windows

In 2015 kwam Microsoft met Windows 10. We vroegen ons al af of er ooit nog een Windows 11 zou komen. Microsoft vertelde dat dit de laatste Windows zou zijn en dat er alleen updates kwamen. Dit blijkt minder waar. Er komt een Windows 11. Wanneer en of de versie ook gratis zal zijn wordt pas duidelijk op 24 juni 2021. Microsoft zal op een evenement dan alles vertellen.

Zover er uitgelekt is, lijkt de versie veel op Windows 10. Helaas kunnen we pas alles vertellen na 24 juni 2021. Wat we wel weten is dat in oktober 2025, dat duurt nog even, Windows stopt met het ondersteunen van Windows 10. Dit houd in dat er geen updates meer komen alleen bepaalde veiligheidsupdates. Bij verdere problemen met apparatuur/nieuwe apparatuur etc. worden we verplicht Windows 11 te nemen.

Voor de gebruikers die nog Windows 8.1 draaien, zijn de updates al gestopt. Zij ontvangen nog tot 2023 beveiligingsupdates. Daarna zal Windows 8.1 uit de lucht gaan. Dit veroorzaakt ontzettend veel problemen voor deze gebruikers. Het verstandigste is dan over te stappen naar Windows 11. Ik verwacht wel dat deze versie dan al beschikbaar is.

Glasvezel

Inmiddels hebben de mensen glasvezel in de meterkast liggen. Helaas staat glasvezel nog in de kinderschoenen qua thuis gebruik. Ik ben op dit moment het glasvezel van delta aan het testen voor 3 maanden. Ik ben ook nieuwsgierig. Dit gaat niet naar wens. Wat ik kan zeggen is dat de verbinding via een kabel ontzettend goed is, maar over de wifi kan ik niet veel goeds zeggen. Op dit moment hebben wij een wifi router ertussen gekregen. Dit zorgt voor een betere verbinding maar nog niet wat het hoort te doen. De voordelen van glasvezel zijn dat het stabieler is en dat de Down/uploadtijden gelijk zijn. Dat is anders met een kabel of ASDL (telefoonlijn). Dan is de download, het pakketje binnen halen, altijd hoger dan de Upload, een pakketje terug sturen. Ik heb al van meerdere mensen vernomen dat de WIFI via glasvezel helaas nog niet werkt naar wens. Als dat bij u wel is, hoor ik het graag.

Phishing

Sinds de corona tijd waren er ontzettend veel mensen online, o.a. thuis werken, videobellen. Dit heeft ervoor gezorgd dat het makkelijker werd voor sommige mensen om fraude te plegen. Dit wordt vooral via mail gedaan maar ook via apps op uw telefoon o.a. whatsapp. Ze doen zich voor als een bekende van u of een bedrijf. Meestal overvallen deze berichten u en begint u te twijfelen aan uzelf. Dat geeft al aan dat het niet goed zit. Op dit moment geven zelfs internet beveiligingsprogramma meldingen over deze situatie met tips wat u absoluut niet moet doen.

Deze mensen doen zich voor als een bekende met een onbekend nummer. Dit zijn Nederlandse 06- nummers. Meestal staat er “groeten je zoon/dochter” Een bekende zal meestal wel zijn naam achterlaten of in WhatsApp helemaal niets. Je weet tenslotte het nummer van de bekende persoon. Niemand zal zomaar ineens zijn nummer veranderen en dan gelijk om geld gaan vragen. Je kan ook een bericht terug sturen in WhatsApp. Deze mensen reageren namelijk op uw berichten. Zo kan je vragen hoe het met een huisdier of kind is. Noemt geen namen en u zult merken dat u met een fraudeur te maken heb. Deze gegevens, zoals namen of wel/geen huisdieren weten deze personen niet. Als u zegt dat u dan gaat overleggen zullen 9 van 10 mensen de berichten verwijderen. “Dit bericht is verwijderd”

In de mail, die ik overigens ook weleens ontvang, staat meestal @mail. (bedrijfsnaam).nl. Een echte mail van een bedrijf zal nooit rare tekens en zeker geen “mail” na @ hebben staan. Zo zijn er mails in omloop van Banken maar ook de belastingdienst die om geld vragen of bankgegevens, zelfs om ID bewijzen. Een bedrijf zal daar nooit om vragen. Sommige mensen bellen je op met de mededeling dat ze van een bedrijf of zelfs van Microsoft zijn. Mensen van deze bedrijven zullen nooit zomaar iemand opbellen. Het is belangrijk te kijken of uw rare tekens of cijfers in het mailadres ziet staan. En verder is het belangrijk om NOOIT u persoonlijke gegevens te mailen of via berichten zoals WhatsApp te geven. Zelfs niet door de telefoon alleen als u het bedrijf zelf heeft gebeld.

Over de apps van de banken op uw telefoon hoeft u niet in te zitten. Die kan u gewoon gebruiken en lezen wat de banken daar als meldingen aangeven. U moet altijd inloggen op uw bank via de website van de bank zelf. Bent u aan het shoppen zal IDEAL de enige zijn die u door kan sturen naar uw bank. Als u wilt shoppen kan u altijd een bekende vragen of het goed gaat.

Vertrouwt u het ergens nog steeds niet dan kan u altijd de bank of de belastingdienst zelf bellen. Deze mensen horen graag als er iets weer in omloop gaat, en staan u graag te woord.

Share on facebook
Delen
Share on twitter
Delen
Share on linkedin
Delen
Share on whatsapp
Delen
Share on email
Delen
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties